• {{user.userFirstname}} {{user.userLastname}}
  • Вихід
  • {{user.userFirstname}} {{user.userLastname}}
  • Вихід

Історичні факти про чайові

Всі ми хоч раз стикалися з таким терміном, як чайові. Це, як правило, невеликі суми грошей, які залишаються за бажанням клієнта працівникам за якісне обслуговування, високий сервіс, смачну їжу, оперативну доставку та ін. Але якщо враховувати те, що за місяць таких клієнтів може бути досить багато, то це може бути досить солідна надбавка до основного доходу. Варто відзначити, що в деяких країнах давати чайові вважається поганим тоном.

Слово «чайові» прийшло до нас з 19 століття. Тоді в багатьох російських трактирах офіціанти не отримували зарплату, а тільки гроші, отримані від відвідувачів «на чай». До цього дня цей термін зберігся.

Незвичайні факти про чайові: від минулого до сучасності

  1. У багатьох країнах багато закладів включають в рахунок чайові, проте в знак подяки клієнт в європейських країнах може залишити 1-2 євро. Наприклад в Бразилії чайові також включені в рахунок, проте винесені окремою графою. І якщо відвідувачеві не сподобалося обслуговування, то він може даний пункт не оплачувати.
  2. У закладах Франції, Бразилії та низки інших країн чайові вже включені в рахунок.
  3. Поганим тоном залишати чайові вважається в таких країнах як Японія, Нова Зеландія. На вході в багато ресторанів висить табличка, що співробітники чайові не беруть. Якщо ж ви спробуєте залишити гроші в знак подяки, то на вас можуть образитися і це пов'язано з тим, що співробітники там добре заробляють, щоб брати гроші на чай.

Виходячи з ситуацій, чайові можуть бути будь-якою суми. Наприклад, не так давно, коли Брітні Спірс відвідала один з ресторанів з дітьми і вони влаштували погром, то на допомогу прийшов офіціант і запобіг великих витрат закладу на ремонт за що вдячна клієнтка дала офіціантові на "чай" 300 доларів. Також в ресторанах люблять Джонні Деппа і інших селебріті, які можуть залишити значні чайові, розміри яких значно перевищують вартість самої вечері.

Ще один незвичайний факт: офіціантка в штаті Індіана отримала чайові в розмірі 10000 доларів за те, що вислухала сімейні проблеми однієї з відвідувачок. Однак клієнт висунула одна умова - щоб гроші були витрачені на освіту. Історія згадує і більші чайові. У Монте-Карло, що відвідувач казино зірвав куш в розмірі 15 мільйонів доларів, то він в знак подяки залишити персоналу закладу ігрових фішок на 1 мільйон.

Чайові в Україні

Виходячи з цього можна сказати те, що немає ніяких рамок щодо обмеження кількості грошей, які клієнт зобов'язаний дати персоналу, який його обслуговує. Все це досить добровільно. В Україні манера залишати на чай з'явилася не так давно, тому в українців ще не увійшло в моду дякувати співробітникам, які їх обслуговують. Однак багато закладів вже прописують в рахунках на оплату суми на чай офіціантам. Цікавий факт існує в Харківському закладі Braconier, де в рахунок вписується сума чайових для офіціанта, якщо він обслуговує більше 6 осіб за одним столиком.

Тим не менш, більшість українців не дає чайові офіціантам не тому, що їх обслужили погано, а так як багато хто просто забувають це зробити через низьку зарплату, або ж просто не хочуть цього робити. Тому має пройти трохи часу для того, щоб в Україні цей факт став звичкою і відвідувачі закладів виявляли в знак подяки жест за гарне обслуговування.